Je voorbereiden op de komst van een fotograaf? Belangrijke tips lees je hier!

 

Yeah! Je hebt er eindelijk voor gekozen om die oude stoffige portretten of bedrijfsfoto’s te vervangen voor nieuwe frisse beelden. Wat een goede keus! Eigen beeld is namelijk de basis van goede content en draagt bij aan een sterk merk. Maar na deze keuze gemaakt te hebben slaat de stress toe, en begrijpelijk.

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dit geldt ook bij de komst van een fotograaf. Wij helpen je op weg met onderstaande tips om de shoot op rolletjes te laten verlopen!

Huiswerk!
Natuurlijk weet onze fotograaf hoe je mooie foto’s maakt maar jouw input is erg belangrijk om het gewenste resultaat te behalen. De fotograaf kent immers jou en jouw bedrijf niet, tenzij je natuurlijk al eens eerder met deze fotograaf hebt gewerkt.

Wat is het doel van de foto’s?
Je hebt er al voor gekozen om nieuwe foto’s te laten maken, en dit is niet voor niks.  Waarom heb je deze keuze gemaakt? Wat wil je bereiken met de nieuwe foto’s?

Welke sfeer wil je overbrengen?
Ben je een serieuze formele organisatie of juist een gezellig bedrijf? Het is belangrijk om op de foto’s over te komen naar wat je wilt uitstralen. Kijk eens op Pinterest of bij je concurrenten. Wat past bij je? En wat past totaal niet bij je?

Wie gaat er op de foto?
Lang niet iedereen wilt op de foto en we hebben tenslotte te maken met de AVG wetgeving. Bedenk wie en wat je op de foto wilt hebben. Vraag toestemming aan de personen die je op de foto hebben wilt.  Dit kan bijvoorbeeld d.m.v. een toestemmingsformulier, hier kunnen wij je van voorzien! Stuur ook een interne mail, waarin staat dat er een fotograaf aan de gang gaat, dan staat niemand voor verassingen.

Op welke locatie kunnen de foto’s gemaakt worden?
Wat wil je in beeld hebben? Denk na over de locaties die je wilt laten zien en zorg dat deze locaties er spik en span uitzien. Als alles nog opgeruimd moet worden als de fotograaf al aanwezig is, is dat zonde van de tijd.

Planning
Nu je weet met wie en waar je foto’s wilt gaan maken kun je voor jezelf een planning maken. Overleg met de fotograaf hoelang hij nodig heeft per persoon, per setting en maak een planning. Dit scheelt een hoop rust op de dag zelf en kan de fotograaf doen waar hij goed in is, fotograferen!

Waar ga je de foto’s voor gebruiken?
Voor welke content ga je de foto’s gebruiken? Voor de header op de website, als LinkedIn profielfoto? In de bedrijfsfolder? Handig om te weten voor de fotograaf. Zo zorgt hij ervoor dat de juiste beelden in de juiste verhoudingen gemaakt worde

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp